Samtidig er vi bevisste på at det er lærerens jobb å sikre læringen. Det er snekkeren som bygger huset, ikke verktøyet. Vi framelsker elevens nysgjerrighet og kreativitet gjennom å lage læringsopplegg som legger tilrette for dette, samtidig som det legges tilrette for refleksjon over læreprosessene. Læreren får forslag til gode læringsreiser for elevene gjennom våre opplegg. Noen ganger vil en lærer velge å bruke deler av et opplegg, andre ganger vil læreren velge å bruke hele opplegget. Vi applauderer begge deler.
Det at elevene er aktive er veldig annerledes enn at de er passive. Det gjør en stor forskjell at elevene er produsenter og ikke konsumenter. Det er gjennom utforskende og skapende virksomhet at eleven prosesserer et tema. Læringen skjer i eleven og gjennom den refleksjonen eleven gjør.
Når elevene produserer mer blir også læringen og læreprosessen mer synlig. Dette legger godt tilrette for videreutvikling av vurderingspraksis. Det er fantastisk bra at læringsarbeidet blir mer transparent. Da er det enklere å snakke om hva man har jobbet med, hvordan man har jobbet, hva man har lært og hva man kan jobbe videre med. Vi ser at der det utvikles god delingskultur vokser refleksjonen omkring lærerprosessene. Egenvurdering, kameratvurdering, lærers tilbake- og framovermelding har en helt naturlig plass i dette bildet.
Vår målsetting er å bidra til mer innovativ læring og undervisning.