Gå til innholdet
Søk
Meny & søk
Logg inn

Våre læringsopplegg innen matematikk

Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Drømmereise

Elevene planlegger en drømmereise og utfordres på flere plan hvor de øver ulike kompetanser.
Læringsopplegg Koding 1-7

Støyalarm

 Eleven lager en maskin som måler støynivå i klasserommet. Krever tilleggsutstyr til Micro:bit.
Læringsopplegg Koding 1-7

Morsemaskin

Elevene designer og lager morsemaskin basert på en kravspesifikasjon. Krever tilleggsutstyr til Micro:bit.
Læringsopplegg Koding 1-7

Kom i gang med Micro:bit

Dette opplegget er en introduksjon til arbeid med micro:bit og passer for alle.
Læringsopplegg Matematikk 1-7

Det digitale økosystemet

Elevene utforsker bruken av koordinater og de beskrive koordinater i Minecraft, inn i en digital bok.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Kunst i Scratch – del 2

I dette opplegget skal elevene arbeide videre med å lage digital kunst som blant annet er repetert, rotert og speilet.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Kunst i Scratch – del 1

I dette opplegget skal elevene lage digital kunst som blant annet er repetert, rotert og speilet.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Tallmønstre i Scratch

Elevene skal i dette opplegget innom trekanttall, kvadrattall og Fibonaccis tallrekke.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Talljakt i Scratch

I dette undervisningsopplegget skal elevene kode matematiske maskiner som løser avanserte matematiske problemer.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Noahs ark

Noahs ark brukes til å drøfte spørsmål om bibelen, etikk, samvittighet og leveregler. Elevene jobber kreativt og med regning.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Snøkrystaller

I dette læringsopplegget ser elevene på hvorfor snøkrystaller alltid er sekskantet. De designer og 3D printer snøkrystaller.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Stopp, gå og autodraw

Elevene jobber med trafikk og veiskilter. De tar bilder, bruker geometriske figurer og tegner.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Nasjonaldagen vår 17.mai

I dette læringsopplegget skal elevene beskrive og samtale om hva vi gjør når vi feirer 17.mai.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

17.mai – vi leker og lager film

I dette opplegget kan elevene gjennomføre 17. mai -leker med tilhørende matteoppgaver!
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Geometri med Sphero

I dette læringsopplegget skal vi bruke Sphero roboter til å kjøre ulike geometriske figurer.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Brøk med Sphero

I dette undervisningsopplegget skal vi arbeide fysisk med brøk ved bruk av programmering og en Sphero robot.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Regnbuer

Vil du prøve å lage egen regnbue? Med dette opplegget kan du finne ut hvorfor og hvordan regnbuer blir til.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Navneskilt

Elevene lager sitt eget navneskilt. Kanskje skal navneskiltet ligge, stå eller være skråstilt.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Såpeboblestav

Elevene designer en personlig såpeboblestav til 3D print. Den kan ha form som en katt, en trekant, en blomst.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Personlige knapper

Elevene skal lage knapper som de kan sy på egne klær, enten som de har kjøpt andre steder eller lagd selv.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Angry Birds

Dette læringsopplegget tar for seg begreper innenfor programmering som sekvens og feilsøking.
Læringsopplegg 8. – 10. Trinn

Mitt kjemiske kjøkken

Elevene blir bedre kjent med mange av syrene og basene som finnes i kjøkkenskapene, og ser på hvilke egenskaper stoffene har.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Krakker og bord

I dette læringsopplegget skal elevene blir introdusert for en oppgave som har flere løsninger og det er mange veier til målet.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Måneder

I dette læringsopplegget skal elevene lære seg å lese, skrive og rekkefølgen på månedene.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Bolig til leie

I dette læringsopplegget skal elevene bygge sine egne fuglekasser og bidra til at det blir enklere for fugler å finne et sted å hekke.
Læringsopplegg 8. – 10. Trinn

Hvilken målestokk bruker du?

Elevene reflekterer over idealer i sosiale medier og påvirkning av selvbildet. De lager ordsky, leser blogg og regner med målestokk.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Symmetri

I dette læringsopplegget blir elevene kjent med speilsymmetri. De arbeider praktisk med å brette, ta bilder og tegne.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Life on the farm

Elevene arbeider med temaet bondegården. De lærer ord, skriver setninger, lager tankekart og arbeider med mengder.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Høsten

I dette læringsopplegget blir elevene bedre kjent med årstiden høst og de arbeider med høstblader.  
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Hvor tar pengene veien?

Elevene skal lære om privatøkonomi og få en grunnleggende forståelse for penger, inntekt og forbruk.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Talljakt

Elevene er med på talljakt. De utforsker sifrenes verdi i ulike tall og posisjonssystemet.
Læringsopplegg Skaperverksted og spill

The Sims – Forbruk

Elevene spiller, diskuterer og reflekterer over temaer som å holde budsjetter, betale regninger, og eget forbruk.
Læringsopplegg Skaperverksted og spill

The Sims – Jobb og skole

Elevene spiller, diskuterer og reflekterer over temaer som fritid, selvrealisering, karriere og yrkesvalg.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Oppdagelsesreisende

Elevene skal finne informasjon og presentere en oppdagelsesreisende. De jobber med ulike læringsstrategier.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

SLIM

Elevene lager slim. De får en repetisjon av måleenheter, eksperimentere med ulike ingredienser og lager video.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Butikk

Elevene blir kjent med kjøp og salg gjennom ulike aktiviteter som butikklek, telling og veksling.  
Læringsopplegg Koding 1-7

Geometri i Scratch

Elevene arbeider med geometriske figurer. De skal tegne dem i Scratch, rotere dem og leke litt med dem.
Læringsopplegg Koding 1-7

STAR WARS

Elevene lærer enkel koding, med kommandoer, sekvenser og algoritmer. De vil møte droner som er kjente fra Star Wars.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Vi utforsker tallmønster

Elevene utforsker figurtall og tallmønster. La elevene være kreative, utforske sammenhenger og undre seg.
Læringsopplegg Koding 1-7

Enkel matematikk i Scratch

Elevene arbeide med hvordan de kan foreta enkle aritmetiske beregninger i Scratch. De er innom de fire regneartene.
Læringsopplegg Koding 1-7

Run Marco

Marco eller Sophia er på en reise rundt i verden. Elevene koder dem til å bevege seg gjennom ulike vanskeligheter.
Læringsopplegg Koding 1-7

Geometri med Frost

I dette læringsopplegget skal vi kode Anna fra Frost til å lage ulike geometriske figurer.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Tiervenner

Elevene blir kjent med tiervenner. De skal regne, lage film og ta bilder. Arbeidet settes sammen til en bok.  
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Vann i ulike former

Elevene arbeider med hvordan vann går fra en fase til en annen og hva som kan skje hvis isbreene forsvinner.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Er du skodd for dette?

Skostørrelse er utgangspunktet når elevene arbeider med gjennomsnitt, typetall og median i dette læringsopplegget.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Geometri og geografi

Elevene gjenkjenner og beskriver geometriske figurer i kjente landemerker og arkitektoniske bygg både nasjonalt og internasjonalt.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Sannsynlighet

Elevene arbeider med sannsynlighet. De spiller bingo, lager matriser og beregner.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Klokka, haren og skilpadden

Elevene leser historien om haren og skilpadden. De skriver, lager klokke og multipliserer.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Statistikk

Elevene lager spørreundersøkelser. Arbeidet samles i et Numbers dokument som blir elevens sluttprodukt.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Jeg er et egg!

I læringsopplegget arbeider elevene med egg som tema. De leser, skriver og bygger egg-drop konstruksjoner.
Læringsopplegg 8. – 10. Trinn

Årsaker til 2.verdenskrig

Elevene arbeider med årsaker til 2.verdenskrig og betydningen av propaganda.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Klima og klimaendringer

Elevene ser på forskjellen mellom vær og klima. De ser på klimaendringer og FN's bærekraftsmål om å stoppe klimaendringene.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Lego-bil med strikk

Læringsopplegget er en fortsettelse på opplegget Lego-bil. Denne gangen skal en strikk sørge for framdriften.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Sortering

Elevene observerer, sorterer og gjør forsøk. De lager bok med tekst og bilder.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Geometriske figurer

Elevene blir kjent med geometriske figurer. De lager bok med bilder, tankekart, tegninger og film.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Legobil

Elevene bygger en bil av LEGO® etter gitte kriterier, og gjennomfører noen målinger med bilene.
Læringsopplegg 8. – 10. Trinn

The Golden Ticket Award

Elevene "deltar" i en konkurranse hvor de lager en reiseplan med reisemål, innhold og kostnadsberegning.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Hvor i verden?

Elevene arbeider med å plassere verdensdeler og verdenshav på kart.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Statistikk og sannsynlighet

Elevene gjennomfører spørreundersøkelse. De lager tabell og diagram.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Regnefortellinger

Elevene jobber med pluss og minus. De lager regnefortellinger.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Geometri i flagg

Elevene leter etter og beskriver geometriske figurer i flagg.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Skattejakten

Vi jobber bl.a. med med adjektiv og ulike dialekter, og vi skriver fortelling.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Været

Elevene undersøker været og lager hver sitt værvarsel med en tverrfaglig tilnærming.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Selvkjørende biler

Elevene undersøker, drøfter og reflekterer over temaet selvkjørende biler.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Lego bil

I dette tverrfaglige læringsopplegget bygger elevene en bil av LEGO®
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Demokrati

Elevene skal forklare hva et demokrati er.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Brøk i flagg

I dette opplegget jobber vi med brøk og flagg.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Snømann

I dette opplegget lager elevene snømenn og måler snøsmelting.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Farger

Elevene jobber med farger og mønster.

Hva er Whyzo?

Med Whyzo får lærerne gode lærerveiledninger med utfyllende beskrivelser, ressurser og illustrasjoner. Gjennom skaping og utforsking gjør elevene individuelle læringsreiser. Whyzo er et praksisstøttende læremiddel laget av:

Følg oss idag!

© Whyzo 2020 | Personvernerklæring