Gå til innholdet
Søk
Meny & søk
Logg inn

Våre læringsopplegg innen naturfag

Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Følelser

I dette undervisningsopplegget skal elevene reflektere over hva som får dem til å føle seg f.eks glad, sint, trist eller redd.
Læringsopplegg Koding 1-7

Støyalarm

 Eleven lager en maskin som måler støynivå i klasserommet. Krever tilleggsutstyr til Micro:bit.
Læringsopplegg Koding 1-7

Morsemaskin

Elevene designer og lager morsemaskin basert på en kravspesifikasjon. Krever tilleggsutstyr til Micro:bit.
Læringsopplegg Matematikk 1-7

Det digitale økosystemet

Elevene utforsker bruken av koordinater og de beskrive koordinater i Minecraft, inn i en digital bok.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Talljakt i Scratch

I dette undervisningsopplegget skal elevene kode matematiske maskiner som løser avanserte matematiske problemer.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Snøkrystaller

I dette læringsopplegget ser elevene på hvorfor snøkrystaller alltid er sekskantet. De designer og 3D printer snøkrystaller.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Regnbuer

Vil du prøve å lage egen regnbue? Med dette opplegget kan du finne ut hvorfor og hvordan regnbuer blir til.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Filter for å rense skittent vann

Vann renses ved bruk av ulike filtreringstekninger. Elevene skal designe og lage et vannfilter som de 3D-printer.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Pattedyr

I dette læringsopplegget blir elevene bedre kjent med pattedyr som lever i Norge.
Læringsopplegg 8. – 10. Trinn

Mitt kjemiske kjøkken

Elevene blir bedre kjent med mange av syrene og basene som finnes i kjøkkenskapene, og ser på hvilke egenskaper stoffene har.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Bolig til leie

I dette læringsopplegget skal elevene bygge sine egne fuglekasser og bidra til at det blir enklere for fugler å finne et sted å hekke.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Vi rydder i naturen

Elevene gjør feltarbeid hvor de plukker og sorterer søppel i nærmiljøet. De lager tabeller og skriver tekst og lager bok om søppel.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Life on the farm

Elevene arbeider med temaet bondegården. De lærer ord, skriver setninger, lager tankekart og arbeider med mengder.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Plantemangfold

Elevene utforsker og beskriver de ulike stadiene av frøspiring, og de ulike delene av en plante og deres funksjoner.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

The Very Hungry Caterpillar

Elevene opplever og utforsker sommerfuglens syklus. De lager animasjonsfortelling og jobber med faget engelsk.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Høsten

I dette læringsopplegget blir elevene bedre kjent med årstiden høst og de arbeider med høstblader.  
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Broer

Elevene skal planlegge, bygge, teste og presentere hver sin bro. Hvilken bro tåler mest? Hvorfor gjør den det?
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Sommer

Elevene opplever og dokumenterer hva som skjer om sommeren gjennom å ta bilder, skrive tekst og lage film.  
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Gjenbruk

Elevene gjør undersøkelser om gjenbruk, lærer om avfallshierarkiet, diskuterer resirkulering og miljøvennlighet.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

SLIM

Elevene lager slim. De får en repetisjon av måleenheter, eksperimentere med ulike ingredienser og lager video.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Vann i ulike former

Elevene arbeider med hvordan vann går fra en fase til en annen og hva som kan skje hvis isbreene forsvinner.
Læringsopplegg 8. – 10. Trinn

Klimaendringer og befolkningsvekst

Elevene arbeider med bærekraftig utvikling i sammenheng med befolkningsvekst, forurensning og klimaendringer.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Solsystemet

Elevene lærer om jorda og de ulike planetene i solsystemet vårt. De utforsker planetene bl.a. ved bruk av en AR-app.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Vår

Elevene arbeider med hva som skjer om våren. De tar bilder, planter og dokumentere prosessen med bilder, film og tekst.  
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Livet på bondegården

Elevene blir kjent med dyra og livet på bondegården. Elevens arbeider samles i en bok som utgjør elevens sluttprodukt.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Fra frø til plante

Elevene arbeider med en loggbok. De legger en tomatskive i jord, dokumenterer forråtnelsen og utviklingen fra frø til plante.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Jeg er et egg!

I læringsopplegget arbeider elevene med egg som tema. De leser, skriver og bygger egg-drop konstruksjoner.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Klima og klimaendringer

Elevene ser på forskjellen mellom vær og klima. De ser på klimaendringer og FN's bærekraftsmål om å stoppe klimaendringene.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Lego-bil med strikk

Læringsopplegget er en fortsettelse på opplegget Lego-bil. Denne gangen skal en strikk sørge for framdriften.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Sortering

Elevene observerer, sorterer og gjør forsøk. De lager bok med tekst og bilder.
Læringsopplegg 5. – 7. Trinn

Legobil

Elevene bygger en bil av LEGO® etter gitte kriterier, og gjennomfører noen målinger med bilene.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Vinteren

Elevene blir kjent med årstiden vinter. De lager bok med tekst, bilder og film.
Læringsopplegg 8. – 10. Trinn

Bærekraftig utvikling

Elevene undersøker og reflekterer over hvordan menneskenes forbruk påvirker neste generasjoners muligheter.
Læringsopplegg 1. – 2. Trinn

Kroppen

Elevene lærer om kroppen. De lager bok med tekst og bilder.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Været

Elevene undersøker været og lager hver sitt værvarsel med en tverrfaglig tilnærming.
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Lego bil

I dette tverrfaglige læringsopplegget bygger elevene en bil av LEGO®
Læringsopplegg 3. – 4. Trinn

Snømann

I dette opplegget lager elevene snømenn og måler snøsmelting.

Hva er Whyzo?

Med Whyzo får lærerne gode lærerveiledninger med utfyllende beskrivelser, ressurser og illustrasjoner. Gjennom skaping og utforsking gjør elevene individuelle læringsreiser. Whyzo er et praksisstøttende læremiddel laget av:

Følg oss idag!

© Whyzo 2020 | Personvernerklæring