I dette læringsopplegget skal vi kode Anna fra Frost til å lage ulike geometriske figurer. Opplegget bygger på Kodetimen-opplegget Kode med Anna og Elsa. I opplegget skal elevene hjelpe Anna til å tegne flere geometriske utfordringer. Opplegget passer godt som introduksjon til koding og til de som vil se sammenhengen mellom koding og geometri og vil fungere på alle enheter.
Læringsmål:
Jeg kan beskrive de geometriske egenskapene til en rekke 2-dimensjonale figurer.
Jeg kan kode en figur til å tegne de geometriske figurene.
Jeg kan foreta forskyvning og rotasjon av geometriske figurer til bruk i mønstre.
Jeg kan foreta logiske overslag knyttet til vinkler, forskyvning og rotasjon.
Jeg kan nye ord og begreper knyttet til koding, og brukt dem sammen med læringspartner for å løse oppgaver.
Jeg kan skrive en tekst hvor jeg reflekterer over det jeg har lært.
Jeg kan lage en ordbank med nye ord og forklart dem.
Vanskelighetsgrad:
5. - 7.trinn
Opplegget passer alle.
Tidsbruk: 2 timer
Grunnleggende ferdigheter: regning, lesing, muntlig, digitale, skriftlige
Tips: Les på FAQ i menyen hvordan du laster ned læringsoppleggene som PDF.
Med Whyzo får lærerne gode lærerveiledninger med utfyllende beskrivelser, ressurser og illustrasjoner. Gjennom skaping og utforsking gjør elevene individuelle læringsreiser. Whyzo er et praksisstøttende læremiddel laget av:
Gi oss din tilbakemelding
Du må være logget inn å legge publisere en omtale.